Overblog
Editer l'article Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
29 décembre 2011 4 29 /12 /décembre /2011 19:49

Protest tegen ontheiliging Katelijnekerk zwelt aan

bekijk de afzonderlijke fragmenten

do 29/12/2011 - 15:07 In Brussel groeit het protest tegen de ontheiliging van de Sint-Katelijnekerk. Al meer dan 6.000 gelovigen zetten hun handtekening onder de petitie. De kerk aan de Brusselse Vismarkt sluit zaterdag definitief de deuren. Over de herbestemming is er nog geen duidelijkheid.

De ontheiliging komt er op initiatief van het bisdom Mechelen-Brussel. Naast de Katelijnekerk wacht nog een dertigtal kerken hetzelfde lot. Met steeds minder gelovigen vallen de kosten voor renovatie en onderhoud van de gebouwen te duur uit, luidt het.

De SInt-Katelijnekerk is eigendom van de stad Brussel. Die overweegt om er een overdekte markt van te maken. "De handelaars van het Sint-Katelijneplein en de Vismet zijn gewonnen voor het idee van een overdekte markt met kwaliteitszaken, zoals fruit- en groentewinkels of traiteurs", zegt schepen voor Toerisme Philippe Close (PS). Of die er ook zal komen, valt nog af te wachten. Het gewestelijk agentschap Atrium voert hierover een studie uit, de resultaten worden in de loop van volgend jaar verwacht.

Overmorgen gaat de kerk onherroepelijk dicht. De tegenstanders van de ontheiliging, de christelijke beweging "Vrienden van Sint-Katelijne" hopen intussen toch nog dat hun petitie nog iets zal uithalen. Ze wijzen onder meer op de belangrijke rol die de kerk vervult. Op dit ogenblik hebben ze 6.135 handtekeningen bijeen.